Pelkän palvelutietovarannon hyödyntämiseen ei tulevaisuudessa tulla jäämään Suomi.fi -verkkopalvelun osalta kunnissakaan. Digitaalinen asiointi kasvaa niin erilaisten yksityisten liiketoimintojen kuin julkisen sektorin toimijoidenkin parissa. Kuntien verkkopalveluihin tulee tulevaisuudessa kytkeytymään entistä enemmän digitaalisen palvelun ulottuvuuksia ja myös palvelutarvetta analytiikalla ennakoivaa viestintää. Yritysten tarjoamien ja myös yhteisin julkisin varoin kehitetyt palvelukokonaisuudet jatkavat kehittymistään ja tarjoavat yhä laadukkaampia alustoja kuntien palveluiden digitaalisen asioinnin pohjaksi. Näistä hyvinä ja jo nyt toimivina esimerkkeinä on Suomi.fi -palveluväylä, kartat, tunnistautuminen, valtuudet, viestit ja maksaminen.
Kunnat voivat mielestäni turvallisin mielin lähteä rakentamaan tulevaisuuden digitaalisia palveluita, jotka hyödyntävät alustanaan tällaisia toiminnallisia kokonaisuuksia. Erilaisissa julkisissa projekteissa olemme jo rakentaneet ratkaisuja, jotka hyödyntävät näiden palveluiden tietosisältöjä, mutta edessä on vielä valtavasti työtä ja kehityspotentiaalia digitaalisten palveluiden osalta.
Kehitystoimintaa ei pidä ajatella alkavana ja päättyvänä projektina vaan jatkuvana organisaation oppimis- ja kehitysmatkana, jossa hyvällä ja kokeneella kumppanilla on suuri merkitys. Tietotalon asiantuntijat ovat pystyneet auttamaan kunta-asiakkaita ratkaisemalla heidän ongelmiaan dynaamisesti ja ennakoivasti. Mielellämme lähdemme kartoittamaan mahdollisuuksia, joilla palvelustrategian, digitaalisten palveluiden ja sähköisen asioinnin kehittämisen laaja kokemuksemme saadaan valjastettua myös teidän kuntalaisten käyttöön.
Aleksi Brunni
Kirjoittaja toimii Tietotalo Infocenter Oy:n projektipäällikkönä