Asiakastarina

Ajanvarausjärjestelmä työllisyyspalveluiden tueksi

Rovaniemen Osaamo-hanke kehittää työllisyyttä edistävää ekosysteemiä kunnianhimoisesti. Tietotalon hankkeelle rakentama ajanvarausjärjestelmä kokoaa eri toimijoiden tarjoamat palvelut yhteiselle ajanvarausalustalle.

Lue lisää 👇

Rovaniemellä käynnissä oleva Osaamo-hanke etsii ratkaisuja työelämän kohtaamishaasteisiin ja työllisyysasteen nostamiseen. Ainutlaatuisen hankkeen tavoitteena on kehittää työllisyyttä edistävää ekosysteemiä ja koota työllistymistä tukevat palvelut saman sateenvarjon alle. Rovaniemen kaupungin hallinnoimassa hankkeessa ovat mukana Rovaniemen myös Lapin yliopisto, Lapin ammattikorkeakoulu ja Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU, Lapin TE-toimisto sekä Rovaniemen kaupungin työllisyyspalvelut.

Kun ekosysteemin kehittäminen ja palveluiden selkeyttäminen ovat hankkeen ytimessä, yhteen kokoavan ajattelun tulee ulottua myös digipinnoille. Tietotalo rakensi hankkeen toimijoiden käyttöön ajanvarauspalvelun, joka kokoaa kaikkien mukana olevien toimijoiden varattavissa olevat ajat samalle alustalle. Järjestelmä huomioi käyttäjän kalenterin reaaliajassa, ja sen avulla voi järjestää niin etävastaanottoja kuin henkilökohtaisia tapaamisiakin.

– Moniorganisaatioympäristössä yhteisen järjestelmän käyttöönotto oli tietysti omanlaisensa haaste. Tällaisessa lähtötilanteessa pitää varmistaa esteetön tiedonkulku eri käyttäjäryhmien ja organisaatioiden välillä sekä ottaa huomioon lukemattomia muitakin asioita, sanoo Rovaniemen digikehityksestä vastaava digitaalisen kehityksen asiantuntija Antti Itkonen.

– On kuitenkin selvää, ettei organisaatiorajojen pidä heikentää asiakkaan saamaa palvelua. Palvelut tulisi saada asiakaspalvelulimbon sijaan yhdeltä luukulta. Sen ei pitäisi olla merkittävä asia, minkä instanssin asiantuntija asiakasta auttaa, Itkonen linjaa.

Järjestelmä paransi palveluiden tavoittavuutta

Tätä juttua kirjoitettaessa järjestelmä on ollut käytössä kesän yli, noin kolmen kuukauden ajan. Samalla toimintaa on optimoitu ja kehitetty edelleen.

– Järjestelmä on muovannut toimintaamme selvästi jo nyt. Olemme tavoittaneet asiakkaita, jotka muuten olisivat varmasti jääneet tulematta, ja asiakasmäärät ovat lisääntyneet kesäkaudesta huolimatta, iloitsee Osaamo-hankkeen ja verkostoyhteistyön johtamisesta vastaava projektipäällikkö Joni Minkkinen.

– Järjestelmä tuo tarjoamamme palvelut selkeästi esille ja sen avulla voi varata palveluitamme matalalla kynnyksellä. Samalla omakin toimintamme on tehostunut. Ajanvarauskalenterin luominen on pakottanut meidätkin selkeyttämään omia palveluitamme ja pohtimaan sitä, miten ne tuodaan esille eri teemojen alla. Tämä parantaa palvelua asiakkaan suuntaan.

Räätälöity käyttökokemus

Osaamon ajanvarausjärjestelmä rakennettiin Microsoftin Office 365 -lisensseihin kuuluvan Microsoft Bookings -järjestelmän päälle. Tietotalo loi hankkeelle räätälöidyn, asiantuntija- ja palvelutiedoiltaan rikastetun ja ulkoasultaan brändinmukaisen käyttökokemuksen. Räätälöinnin ansiosta ajanvaraustoiminnot sulautuvat muuhun verkkosisältöön ja käyttökokemusta voidaan parantaa esimerkiksi erilaisilla sisältökomponenteilla, ajankohtaistiedotteilla ja kuvamateriaalilla. Julkaisualustana toimii Tietotalon Infoweb-järjestelmä.

Vahvan tunnistautumisen ja tietoturvansa ansiosta ratkaisu toimii haasteellisimmissakin ympäristöissä kuten esimerkiksi terveydenhuollon toimijoiden käytössä.

Osaamo on tyytyväinen Tietotalon kanssa toteutettuun kokonaisuuteen.

– Tällainen pilottihanke on aina työläs, mutta samalla valtavan palkitseva. Yhteistyö Tietotalon kanssa on ollut hyvää ja kaikin puolin toimivaa, Minkkinen sanoo.

– Hanketta on vielä vuosi jäljellä. Nyt on hyvä aika jatkaa pilotointia sekä kenties liittää mukaan uusia toimijoita hankkeen ulkopuolelta.

Ota yhteyttä

Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Ota yhteyttä ja jutellaan siitä, miten voisimme auttaa organisaatiotasi saavuttamaan tavoitteensa verkossa entistä paremmin.

Aleksi Brunni

Projektipäällikkö, palvelumuotoilija

040 062 4078‬
aleksi.brunni@tietotalo.fi

Jarno Malaprade

Markkinointi, palvelumuotoilu

040 5461110
jarno.malaprade@tietotalo.fi