Konseptin lähtökohdaksi valittiin palvelevuus: vierailun suunnittelu ja vierailunaikainen ohjaus ja opastus.
Oppaan konseptissa oli huomioitava mm. se, että 60% kaikista kävijöistä on ulkomaalaisia ja pohjatiedot Suomenlinnasta ovat paikoin hyvin rajalliset. Konseptissa kommunikoidaankin kohdetiedot hyvin ja kannustetaan epävarmojakin vierailuun antamalla arvio vierailun kestosta, pituudesta ja tarjoamalla myös valmiita reittivaihtoehtoja.
Palvelun ratkaisuilla kasvatetaan keskiviipymää ja keskiostosta mm. hyödyntämällä paikkatietoja, joista esimerkkinä lähellä olevien palveluiden ja historiallisten kohteiden esittely, joita ei itse välttämättä helposti löytäisi itse. Palvelu pitää myös huolen siitä, että vierailija ehtii takaisin lautalleen ilmoittamalla valitun lautan lähdöstä erillisin viestein. Lauttaliikenteen aikataulut ovat muutoinkin palvelussa hyvin esillä.