Matkailijan kohdeopas on palvelumuotoilun menetelmin syntynyt teknisesti verifioitu digitaalinen Suomenlinnan hoitokunnan palvelukonsepti. Konseptissa on ratkaistu moninaisia Suomenlinnan matkailijoiden ja pääkaupunkiseudun kävijöiden opastukseen, alueen yrittäjiin ja asukkaisiin liittyviä tarpeita ja haasteita. Konseptin tekninen toteutus on käynnissä ja se valmistuu kesäksi 2021.
Suunnitteluprojektilla oli kunnianhimoinen tavoite yhdistää koko monimuotoinen Suomenlinna kaikkine eri palveluineen, vierailukohteineen ja nähtävyyksineen yhteen intuitiivisesti käytettävään monimuotoisten kävijäryhmien tarpeet huomioivaan ratkaisuun. Yhtenä keskeisenä tavoitteena oli myös huomioida alueen yrittäjien liiketoiminnalliset tarpeet sekä paikallisten asukkaiden toiveet asuinympäristön kehittämiseksi.
Projektissa suunniteltiin erityisesti mobiilikäytön sujuvuutta painottava palvelukonsepti, mikä mahdollistaa vierailukohteen koko palvelutarjonnan ja nähtävyyksien selaamisen karttapohjaisesti tai katalogina, oman vierailun suunnittelun ja alueen monimuotoiseen historiaan tutustumisen. Konsepti parantaa palveluiden löydettävyyttä laskemalla kävelyreitit palveluiden välillä ja nostamalla kontekstuaalisesti esiin lähellä olevia kiinnostavia palveluita ja kohteita.
Palvelun suunnitteluprosessi toteutettiin iteratiivisena ja inkrementaalisena muotoiluprojektina. Työskentelytapaa ohjasi merkittävästi käynnissä ollut pandemia, jonka vuoksi alkutapaamisten jälkeen siirryttiin verkkotyöskentelyyn. Projekti nojasi vahvasti työpajatyöskentelyyyn yhdessä Suomenlinnan hoitokunnan asiantuntijoiden, kohdeoppaiden, paikallisten asukkaiden ja saaren yrittäjien kanssa.
Kohderyhmät tunnistettiin tarpeineen kävijätutkimuksien pohjalta ja niille määriteltiin suunnittelutyötä ohjaavat profiilikortit. Projektin aikana toteutettiin konseptin keskeisten käyttötapausten osalta käyttäjätutkimus. Viruspandemian vuoksi työpajat ja käyttäjätutkimus toteutettiin etäyhteyksien yli ja varsinaisten ulkomaalaisten turistien sijaan haastateltiin Helsingissä asuvia vaihto-opiskelijoita ulkomaalaisten matkailijoiden sijaan.
Lopputuloksena syntyi kokonaisvaltaisesti palveleva kohdeopas, joka kannustaa vierailuun, vaikka kohde ei olisi vielä tuttu tai oma liikkuminen olisi haasteellista, helpottaa palveluiden löytämistä ja auttaa navigoimaan kohteiden välillä, muistuttaa ennakoivasti lähtevästä lautasta ja huolehtii turvallisuudesta vaaranpaikoista varoittamalla.