Saavutettavuuden parantaminen ei ole projekti, vaan se on jatkuva prosessi. Se on sekoitus automaattisia työkaluja, manuaalista testausta, sisällön tuottajien koulutusta ja käyttäjien palautteesta oppimista. Eri työkalut sopivat prosessin eri vaiheisiin. Alle on hahmoteltu saavutettavuuden parantamisen eri työvaiheita.
- Saavutettavuuden arviointi
- Sivuston automaatiotestaus, pohjana asiantuntijan työlle
- Asiantuntijan manuaalinen arviointi valikoituihin sivuihin
- Puutteiden priorisointi ja jako vastuualueille
- Sisältö (sisällöntuottajat)
- Rakenne (sivuston suunnittelijat)
- Kehittäjä (ohjelmiston kehittäjät)
- Toteutetaan vaadittavat korjaukset sivuihin, keskittyen priorisoituihin kohtiin
- Sisällöntuotannon mukauttaminen, uusi sisältö saavutettavaksi
- Sisällöntuottajien koulutus
- Saavutettavuustyökalut käyttöön
- Toimintasuunnitelma vanhan sisällön parantamiseksi ja aloitetaan työ
- Saavutettavuusselosteen laatiminen sisältäen parannussuunnitelman
- Palautekanava käyttäjille ja palautteen analysointi
- Säännölliset automaattiset ja asiantuntijan manuaaliset tarkistukset
Loppuajatuksesi vapaa käännös Marcus Österbergin sanoista:
”Kun keskustellaan rajoittuneista ihmisistä, sokeat ja heidän tarpeitaan käytetään usein esimerkkinä. Se on petollista yksinkertaistamista, koska saavutettavuus on jotain, mistä suurin osa ihmistä hyötyy.”