Sisältöjen personointi parantaa huomattavasti verkkopalvelun käyttökokemusta, kun erilaisia yleisöjä pystytään palvelemaan heidän tyypilliset sisältötarpeet huomioiden eikä pelkästään yhtä keskivertokäyttäjää ajatellen. Samalla esimerkiksi sisältömarkkinoinnille ja konversio-optimoinnille avautuu uusia tehokkaita työkaluja.
Personointi onkin ollut viime vuosina yksi eniten kansainvälistä kiinnostusta herättäneistä aiheista sisältömarkkinoinnin ja palvelumuotoilun ammattilaisten keskuudessa. Kuitenkin esimerkiksi Suomessa verkkopalvelujen käytännön toteutukset ovat edenneet hyvin varovaisesti tunnustellen.
Yksi syy tähän saattaa olla se, että personoinnista on ollut tapana puhua yläpilvitasolla, ja käytännön esimerkit markkinointia, liiketoimintaa ja käytettävyyttä palvelevista ratkaisuista ovat jääneet vähemmälle. Tietotalossa olemme omalta osaltamme pyrkineet vastaamaan tähän tarpeeseen tuottamalla aiheesta white paperin.
Siinä tarjoamme viisi käytännön vinkkiä siihen, miten personoinnin avulla voidaan lisätä konversioita ja parantaa verkkopalvelun käyttökokemusta:
1. Maantieteellinen personointi vastauksena lokaalin sisällön haasteisiin
2. Sisältöjen ajoittaminen kiireisille ja vähemmän kiireisille käyttäjille
3. Mobiilikäyttäjien huomioiminen personoinnissa
4. Uusien asiakkaiden ja vakioasiakkaiden käyttökokemuksen optimointi
5. Laskeutumissivujen personointi uutiskirje- ja some-kampanjoista saapuville
Vinkit on suunniteltu siten, että ne voidaan helposti ja suoraviivaisesti toteuttaa Episerver-sisällönhallintajärjestelmässä, jossa personoinnin perustyökalut ovat jo vuosia olleet sisäänrakennettuina. Myös muiden järjestelmien käyttäjille vinkit voivat toimia inspiraation lähteenä ja pohjana mahdolliselle kehitystyölle.